židle varianta č. B 11

Thonet-Mundus

Thonet-Mundus - židle varianta č. B 11

Marcel Breuer studoval na výtvarné škole Bauhaus pod vedením architekta Waltra Gropiuse. Už v průběhu studia začal experimentovat s použitím ocelových trubek při navrhování nábytku. Již jeho první pokusy byly tak přesvědčivé, že se staly ikonami nábytkového designu – jako například křeslo Wassily, které Breuer věnoval malíři Vasiliji Kandinskému do jeho mistrovského studia. Společně s jeho krajanem Kalmánem Lengyelem založili v roce 1926 firmu Standard-Möbel. Nová technologie byla stejně revoluční jako výrobní postupy Michaela Thoneta a neušla pozornosti firmy Thonet-Mundus, která společnost Standard-Möbel v roce 1929 odkoupila. Převzatý výrobní program Thonet-Mundus obohatil další spoluprací s Marcelem Breuerem, ale také s Martem Stamem nebo Miesem van der Rohe, kteří se pro rozvíjení možností navrhování trubkového nábytku také nadchli. Židle B 11 vznikla už v roce 1926 a díky svému jednoduchému tvarování si získala velkou popularitu. Tu později zastínily nově ověřené typy konzolových židlí a křesel. ///


Marcel Breuer studied at the Bauhaus art school under the guidance of the architect Walter Gropius. During his studies he began to experiment with the application of steel tubes in furniture design. His initial experiments were so convincing that they became icons of furniture design - such as the Wassily Chair, which Breuer gave to the painter Wassily Kandinsky for his master studio. Together with his compatriot Kalmán Lengyel, they founded the Standard-Möbel company in 1926. The new technology was as revolutionary as Michael Thonet's production methods and did not escape the attention of Thonet-Mundus, which bought Standard-Möbel in 1929. Thonet-Mundus enriched the acquired production programme by further cooperation with Marcel Breuer, as well as Mart Stam and Mies van der Rohe, who were also enthusiastic about expanding the possibilities of designing tubular furniture. The B 11 chair was created as early as 1926 and gained great popularity thanks to its simple shape. This was later eclipsed by the newly proven cantilever chair and armchair types.

datace:
rozměry: hloubka/tloušťka 54 cm
celková výška/délka 74 cm
šířka 45 cm
výtvarný druh: dřevonábytek a designnábytek sedací
námět: Jiný
materiál: ocel chromová
technika: ohýbání
původnost: výroba tovární
inventární číslo: U 22617
datum akvizice: 1975
místo vzniku: Morava
výstava: Jeskyně: Panorama designu