Antonín Svoboda - Liberta

Dětský kočárek jako nedílná součást péče o dítě se začal prosazovat až po roce 1840, kdy si britská královna Viktorie koupila tři kusy kočárků s držadly. Popularita nového vozítka pro děti v důsledku toho nabrala rozměry „kočárkového šílenství“. Významný posun v konstrukci a designu kočárků se odehrál v roce 1889, kdy si americký vynálezce William H. Richardson nechal patentovat polohovatelný kočár, který také umožňoval sezení dítěte čelem k matce. Stejně přínosné bylo snížení podvozku a instalování nožní brzdy. Kočárky s označením Liberta začal vyrábět Antonín Svoboda od roku 1923 v Mělníce. Po roce 1948 byla firma znárodněna, přejmenována na Továrnu dětských vozidel Mělník a postupně se stala monopolním výrobcem dětských kočárů, které dodávala do zemí východního i západního bloku. /// 


The baby carriage as an integral part of childcare did not become established until after 1840, when Britain’s Queen Victoria bought three carriages with handles. As a result, the popularity of the new baby carriage took on the proportions of a 'pram craze'. A significant shift in pram construction and design took place in 1889 when American inventor William H. Richardson patented a reclining pram that also allowed the child to sit facing the mother. Equally beneficial was the lowering of the chassis and the installation of a foot brake. Antonín Svoboda began to manufacture Liberta carriages in 1923 in Mělník. After 1948, the company was nationalised, renamed the Factory of Children's Vehicles Mělník and gradually became a monopoly manufacturer of prams, which were supplied to the countries of both the Eastern and Western Bloc.

datace:
výtvarný druh: jiné
materiál: kombinace
inventární číslo: PMD 24
datum akvizice: 2021
výstava: Jeskyně: Panorama designu