ÚBOK (Ústředí bytové a oděvní kultury) měl ve svém „oddělení plošného vytváření“ řadu externích spolupracovníků, kteří měli navrhovat tkaniny odpovídající soudobému interiéru a modernímu nábytku. Mezi ně patřil i malíř a textilní výtvarník Jan Hladík, jedna z nejzajímavějších osobností autorské tapiserie. V době, kdy nebylo možné vystavit abstraktní volné dílo, byla práce se vzorem textilu jednou z mála možností, jak s abstrakcí pracovat. Rozsáhlé uplatnění při potiskování hotových produktů v textilním průmyslu má sítotisk. Na barvení celých pásů metráže sloužil filmtisk, který využívá kovové rotační šablony potiskující materiál běžící na pohyblivém pásu. Tak tomu bylo i u vystavené dekorační tkaniny. ///
The ÚBOK (Centre of Housing and Clothing Culture) had a number of external collaborators in its "Department of 2D Creation" who were to design fabrics to match contemporary interiors and modern furniture. Among them was the painter and textile artist Jan Hladík, one of the most interesting figures in original tapestry. At a time when it was not possible to publicly exhibit abstract non-commissioned work, a textile pattern was one of the few ways to work with abstraction. Screen printing has been used extensively in the textile industry to print finished products. Film printing which uses metal rotary stencils for printing on material running on a moving belt, was used to dye entire strips of yardage. This was also the case with the decorative fabric on display.
datace: | |
rozměry: |
délka 575 cm šířka 77 cm |
výtvarný druh: | textil › bytový textil |
námět: |
Fauna |
materiál: |
tkanina, bavlněná |
technika: |
tisk filmový |
inventární číslo: | U 15999 |
datum akvizice: | 1960 |
místo vzniku: | Praha |
výstava: | Jeskyně: Panorama designu |