křeslo - ze sedací soupravy

Josef Gočár

Josef Gočár - křeslo - ze sedací soupravy

Josef Gočár za dob svého architektonického života nenapsal jediný teoretický text, avšak o to výmluvnější bylo jeho dílo. Poválečná realizace budovy Banky československých legií v Praze na Poříčí, tzv. Legiobanky vznikla v době sílící otázky národní identity. Architekti a umělci hledali uměleckou formu, která by vyjadřovala národní charakter nového československého státu. Gočár svůj zájem o členění hmoty posunul od šikmých krystalických ploch ke kombinování obloučkových a půlkruhových tvarů včetně barevného umocnění v červeno-bílém provedení. Styl, který Gočár stavbou definoval, dostal označení po nově vystavěném sídle – styl Legiobanky – a přes odezvu, jež si u veřejnosti získal, si vysloužil také kritiku a řadu posměšných pojmenování. Karel Teige například mluvil o rondokubismu jako o „zrůdných tvarech“. Bez ohledu na tento generační rozkol se rondokubismus stal národně podbarvenou variantou mezinárodního proudu art deco, který byl velmi dobře přijímán veřejností. Svědčí o tom také vystavený stolek a křeslo čalouněné kůží. ///


Although Josef Gočár did not write a single theoretical text during his architectural life, his work was all the more eloquent. The post-war design of the building of the Bank of the Czechoslovak Legions in Prague at Poříčí, the so-called Legiobank, was created at a time of the national identity issues growing in strength. Architects and artists were looking for an artistic form that would express the national character of the new Czechoslovak state. Gočár shifted his interest in the articulation of mass from inclined crystalline surfaces to a combination of arched and semicircular shapes, including colour enhancement in red and white. The style that Gočár defined with this building was named after the newly built edifice - the Legiobank style - and despite the positive response it received from the public, it also earned criticism and several derisory names. Karel Teige, for example, referred to rondocubism as "monstrous shapes". Regardless of this generational split, Rondo Cubism became a nationally tinged variant of the international Art Deco movement that was very well received by the public. This is evidenced by the leather-upholstered table and armchair on display.

datace:
rozměry: celková výška/délka 88 cm
šířka 87 cm
hloubka/tloušťka 74 cm
výtvarný druh: dřevonábytek a designnábytek sedací
námět: Jiný
materiál: dřevo dubové
technika: moření
původnost: výroba kusová
inventární číslo: U 26300
datum akvizice: 1976
místo vzniku: Praha
výstava: Jeskyně: Panorama designu