Marie Rychlíková studovala na VŠUP v Praze u profesora Josefa Kaplického a Otto Eckerta. V roce 1958 získala zlatou medaili na EXPO v Bruselu. Tvořila ve společném vinohradském ateliéru spolu s dalšími výtvarnicemi, Lydií Hladíkovou a Děvanou Mírovou. Trojice autorek se zde věnovala užitkové a dekorativní keramice. Kromě designu užitkové keramiky často spolupracovaly s architekty, k jejich nejlepším pracím patří např. obklad schodiště z elektroporcelánu v interiéru televizního vysílače Ještěd v Liberci. Na mezinárodních sympoziích v Bechyni, Dubí, Horním Slavkově, Karlových Varech – Lesově a polské Kdyni prezentovala Marie Rychlíková autorský malosériový design, svícny, vázy, dózy a žardiniéry. Jedinečný rukopis mají také její porcelánové reliéfy, jejichž povrch pokrývá zrnění, kanelování nebo textilní otisk. V prostorových kompozicích geometrických a stereometrických tvarů pracovala s lesklou glazurou a různou škálou intenzity kobaltu. Prezentovaný čajový soubor je příkladem autorské nápojové soupravy, jejíž tvarování prozrazuje sochařský přístup, konvice a šálek si přitom zachovávají tektonickou funkčnost. Geometrické tvarování podtrhuje kontrast mezi bílou lesklou glazurou a biskvitem, matným nepolévaným porcelánem. ///
Marie Rychlíková studied at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague under professors Josef Kaplický and Otto Eckert. In 1958 she won a gold medal at the EXPO in Brussels. She worked in a joint studio in Vinohrady in Prague together with other artists, Lydie Hladíková and Děvana Mírová. The three artists worked there on utilitarian and decorative ceramics. In addition to utilitarian designs, they often collaborated with architects; their best works including the electroporcelain tiling of the staircase in the interior of the Ještěd television transmitter in Liberec. At international symposiums in Bechyně, Dubí, Horní Slavkov, Karlovy Vary – Lesov and the Polish town of Gdynia, she presented her original small series design, candlesticks, vases, boxes and jardinieres. Her porcelain reliefs, the surface of which is covered with graining, channelling or textile imprint, also have a unique original style. In spatial compositions of geometric and stereometric shapes, she worked with glossy glazes and varying scales of cobalt intensity. The presented tea set is an example of the artist’s drink sets, whose shaping reveals a sculptural approach, while the teapot and cup retain a tectonic functionality. The geometric shaping is emphasised by the contrast between the white glossy glaze and the biscuit, matt unglazed porcelain.
datace: | |
rozměry: |
celková výška/délka 4,7 cm šířka 7,7 cm délka 11,5 cm celková výška/délka 4,1 cm |
výtvarný druh: | keramika |
námět: |
Studie |
materiál: |
biskvit, bílý |
technika: |
modelování, z plátů |
původnost: | originální autorské dílo |
značení: | |
inventární číslo: | U 29645/ab |
datum akvizice: | 1990 |
místo vzniku: | Praha |
výstava: | Postmoderna |