Živel 5

Klára Kvízová

Klára Kvízová - Živel 5

Zapůjčeno ze soukromé sbírky. / 

Kulturní revue Živel, „seriózní undergroundový časopis o životě ve městě“, patří k nejzajímavějším počinům v oblasti postmoderního grafického designu devadesátých let. Jeho podobu vytvořila grafická designérka Klára Kvízová, která je také autorkou jeho loga, společně s Petrem Krejzkem a dalšími grafiky. U řady čísel byl použit zcela nový font, k nejznámějším patří Hovado od Kláry Kvízové a Merkur od Marka Pistory.

Klára Kvízová (*1970) vystudovala ateliér písma a typografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Její diplomovou práci tvořilo první číslo časopisu Živel, na jehož vizuální úpravě se podílela až do čísla 35. Za jejího působení se časopis stal kultovní platformou mladé typografické generace devadesátých let k uplatnění nových experimentálních trendů vizuální komunikace v písmu a typografii, podobně jako jí byly v osmdesátých letech vizuálně kreativní časopisy Emigré Rudyho VanderLanse a Zuzany Ličko v Berkeley v Kalifornii, Ray Gun Davida Carsona a britský The Face Nevilla Brodyho. ///


The cultural review Živel, “a serious underground magazine about life in the city,” is one of the most interesting achievements in the field of postmodern graphic design of the 1990s. Its design was created by graphic designer Klára Kvízová, who is also the creator of its logo, together with Petr Krejzek and other graphic designers. Completely new types were used for many issues, the most famous being Hovado by Klára Kvízová and Merkur by Marek Pistora.

Klára Kvízová (b. 1970) graduated from the Typeface and Typography Studio at the University of Arts, Architecture and Design in Prague. Her diploma work was the first issue of Živel magazine, the visual design of which she contributed to until issue 35. During that period, the magazine became an iconic platform for the young typographic generation of the 1990s to apply new experimental trends of visual communication in type and typography, similar to the visually creative 1980s magazines Emigré by Rudy VanderLans and Zuzana Ličko in Berkeley, California, Ray Gun by David Carson and The Face by Neville Brody in the UK.

After founding the ReDesign studio, together with Petr Krejzek, she participated in the design of a number of books, art publications (Akropolis edition, Loutka a moderna, Herbář), children’s books, magazines (Respekt), music projects (Ecstasy of Saint Theresa), art catalogues (Pavel Mára, Obecní dům 1912), festivals (Prague Spring, Academia Film Olomouc), exhibitions (Planeta Eden, Nebourat!). She creates corporate identities for Brick, Lockers, Koma, Fizz and the Brno University of Technology. She specialises in the application of graphic design in architecture. In 2020 she founded her own studio, Klára Kvízová Graphics.

datace:
výtvarný druh: grafický design
materiál: papír
technika: tisk
inventární číslo: PMD 1
výstava: Postmoderna