Michal Švarc patří k nejoriginálnějším českým módním návrhářům osmdesátých a počátku devadesátých let. Jeho profesní život je spjat s Brnem. Do svých oděvů, fotografií, happeningů a live performancí promítal své pocity a postoje ke světu. Soustředil se především na koncept oděvu, látky zpracovával výtvarným způsobem. Ve Švarcově tvorbě se neustále opakuje motiv devastovaných tkanin, které nazýval „předešpiněné“. Poseté skvrnami, dramatické, zraňované nebo záměrně potrhané a proděravěné látky a asymetrické, volné a naddimenzované siluety mají blízko k dekonstruovaným oděvům značky Comme des Garçons návrhářky Rei Kawakubové nebo antimódnímu stylu Martina Margiely. ///
Michal Švarc is one of the most original Czech fashion designers of the 1980s and early 1990s. His professional life is connected with Brno. He projected his feelings and attitudes towards the world into his clothes, photographs, happenings and live performances. He concentrated mainly on the concept of clothing, processing fabrics in an artistic way. A recurring motif in Švarc's work is devastated fabrics, which he called "pre-soiled". Stained, dramatic, wounded or deliberately torn and punctured fabrics and asymmetrical, loose and oversized silhouettes are close to the deconstructed garments of Comme des Garçons designer Rei Kawakubo or the anti-fashion style of Martin Margiela.