Koktejly (zápalné lahve)

Jiří Černický

Jiří Černický - Koktejly (zápalné lahve)

Rozostřená hranice mezi uměním a designem je jedním z dlouhodobých rysů tvůrčí praxe Jiřího Černického. Symbolem této tendence byl jak Černického návrh na sériově vyráběnou schizofrenii ve formě motocyklové helmy, tak i využívání materiálu a technik primárně asociovaných s uměleckým řemeslem. V případě Koktejlů se jedná o tradiční „české“ broušené sklo. Ozdobné vázy transformované na zápalné bomby označované jako Molotovovy koktejly až mrazivě ironickou formou ilustrují postmoderní tezi o stírání rozdílů mezi vysokým a nízkým. Instalace záměrně evokuje improvizovanou „dílnu“ blíže neidentifikovaných teroristů či guerillové bojůvky, které se podařilo infiltrovat do budovy muzea. /// 


The blurred boundary between art and design is one of the persistent features of Jiří Černický’s creative practice. Symbolic of this tendency are both Černický’s proposal for a mass-produced schizophrenia in the form of a motorcycle helmet and his use of materials and techniques primarily associated with arts and crafts. In Cocktails, it is traditional “Czech” cut glass. The decorative vases, transformed into incendiary bombs referred to as Molotov cocktails, illustrate the postmodern thesis of wiping out the distinction between high and low in a chillingly ironic way. The installation deliberately evokes an improvised “workshop” of unidentified terrorists or guerrilla fighters who have managed to infiltrate the museum building.

datace:
výtvarný druh: sochy
námět: Jiný
materiál: sklo
technika: kombinovaná technika
původnost: originální autorské dílo
inventární číslo: E 1073/1-18
datum akvizice: 2017
výstava: Postmoderna