Autorem plakátu pro třináctou výstavu vídeňské secese Ver Sacrum V. Jahr je přední představitel vídeňské secese a spoluzakladatel Vídeňských dílen – Wiener Werkstätte Koloman Moser. Plakát představuje Moserův výtvarný posun od secesního florálního stylu ke geometrickému proudu secese, k němuž dospěl pod vlivem anglického hnutí Arts and Crafts a skotské výtvarné školy. Plakát, který je Moserovým vrcholným uměleckým dílem, zobrazuje přísně geometrizovanou trojici sošných ženských postav, symbolizujících jednotu výtvarných uměn: architektury, malířství a sochařství. Součástí dekorativní plakátové kompozice je Moserovo secesní písmo, vkomponované jako nepřerušený proud dekorativních znaků do spodní poloviny plakátu. Moser zde prezentuje moderní koncept plakátu, v němž obraz a písmo tvoří ideální jednotný symbolický vizuální jazyk. ///
The author of the poster for the thirteenth exhibition of the Vienna Secession, Ver Sacrum V. Jahr, is Koloman Moser, a prominent figure of the Vienna Secession and co-founder of the Wiener Werkstätte. The poster presents Moser's artistic shift from the Secession floral style to the geometric stream within the Secession, which was influenced by the English Arts and Crafts movement and the Scottish school of art. The poster, which is Moser's artistic masterpiece, depicts a strictly geometrised trio of statuesque female figures, symbolising the unity of the visual arts: architecture, painting and sculpture. The decorative poster composition includes Moser's Secession typeface, incorporated as an unbroken stream of decorative characters in the lower half of the poster. Moser here presents a modern concept of the poster in which image and typeface form an ideal unified symbolic visual language.
datace: | |
rozměry: |
celková výška/délka 182 cm šířka 61,5 cm |
výtvarný druh: | grafický design › plakát |
materiál: |
papír |
technika: |
litografie, barevná |
značení: | |
inventární číslo: | GD 15066 |
datum akvizice: | 1905, 1962 |
místo vzniku: | Rakousko |