Michaela Thoneta proslavil ohýbaný nábytek, respektive nové postupy ohýbání dřeva, které vymyslel a které bylo možné využít i pro průmyslovou výrobu: materiál nejdříve povařil v parou nasycené lázni a poté jej ohýbal do předem připravených forem. Tento postup se využívá dodnes. Výroba nábytku mu tak šla rychle od ruky, byla levná a Thonetovy židle se zároveň vyznačovaly značnou pevností; oproti konkurenci byly téměř nezničitelné. Židle se skládá jen z šesti dílů, které jsou spojeny deseti vruty a dvěma šrouby. Díky tomu bylo možné ji přepravovat v rozloženém stavu a tak významně ušetřit za náklady na dopravu, zvláště pak do zámoří. „Čtrnáctka“ se tak stala nejprodávanější židlí všech dob, vzorem nábytku pro každého, jedním ze symbolů proměny společnosti 19. století a příkladem nadčasového designu dodnes. ///
Michael Thonet became famous for bentwood furniture, or rather for the new methods of bending wood that he invented, and which could be used for industrial production: he first boiled the material in a steam-saturated bath and then bent it into previously prepared moulds. This process is still used today. The production of furniture was quick and cheap, and Thonet's chairs were also very strong; they were almost indestructible compared to their competitors. The chair consists of only six parts, connected by ten screws and two bolts. This made it possible to transport it in disassembled form and thus save considerably on transport costs, especially overseas. The "Fourteen" thus became the best-selling chair of all time, a model of furniture for everyone, one of the symbols of the transformation of 19th century society and an example of timeless design to this day.
datace: | |
rozměry: |
celková výška/délka 90 cm šířka 44 cm hloubka/tloušťka 54 cm |
výtvarný druh: | dřevo › nábytek a design › nábytek sedací |
námět: |
Jiný |
materiál: |
dřevo bukové |
technika: |
ohýbání |
původnost: | výroba tovární |
značení: | |
inventární číslo: | U 28703 |
datum akvizice: | 1986 |
místo vzniku: | Morava |
výstava: | Jeskyně: Panorama designu |