Po roce 1930 se Československo stalo velmocí ve výrobě ocelového trubkového nábytku. Estetika chromových trubek se velmi dobře hodila do stále oblíbenějšího stylu puristické či funkcionalistické architektury a o zákazníky nebyla nouze. Není tedy divu, že si novou technologii velmi rychle osvojila celá řada dalších výrobců. Mezi ty nejvýznamnější patřily Spojené UP závody v Brně, firma Sab v Praze nebo Robert Slezák v Bystřici pod Hostýnem. Robert Slezák získal licenční smlouvu na výrobu trubkového nábytku v roce 1931 a v témže roce podepsal smlouvu na vybavení Baťových prodejen, které vznikaly po celém Československu. Takto velká zakázka představovala pro firmu také výraznou reklamu. Velký úspěch slavila Slezákova židle S 10, která je však kopií židle S 43 od holandského architekta Marta Stama. Ten se postupně dopracoval až k řešení revoluční a nejslavnější židle, která se poprvé v historii výroby nábytku zbavila zadních nohou a byla kombinací trubkové oceli a tvarované překližky. Židle měla jednoduchou a elegantní linii a zároveň nabízela vysoký komfort sezení. To z ní činí jednu z nejvíce vyráběných a nejčastěji kopírovaných židlí na světě. ///
After 1930, Czechoslovakia became a superpower in the production of tubular steel furniture. The aesthetics of chrome tubes fitted very well into the increasingly popular style of purist or functionalist architecture and there was no shortage of customers. Not surprisingly, the new technology was quickly adopted by several manufacturers. Among the most important were the United UP factories in Brno, Sab in Prague and Robert Slezák in Bystřice pod Hostýnem. Robert Slezák obtained a licence to produce tubular furniture in 1931 and in the same year signed a contract to equip Bata's shops, which were being established throughout Czechoslovakia. Such a large contract also meant significant references for the company. Slezák's S 10 chair was a great success, but it is a copy of the S 43 chair by the Dutch architect Mart Stam. He gradually worked his way to the design of the revolutionary and most famous chair, which for the first time in the history of furniture production did away with the back legs and was a combination of tubular steel and moulded plywood. The chair had simple and elegant lines while offering high seating comfort. This made it one of the most widely produced and copied chairs in the world.
datace: | |
rozměry: |
celková výška/délka 86 cm šířka 41 cm hloubka/tloušťka 50 cm |
výtvarný druh: | dřevo › nábytek a design › nábytek sedací |
námět: |
Jiný |
materiál: |
překližka |
technika: |
lakování |
původnost: | výroba tovární |
značení: | |
inventární číslo: | U 31286 |
datum akvizice: | 1997 |
místo vzniku: | Bystřice pod Hostýnem |
výstava: | Jeskyně: Panorama designu |